onsdag 16 november 2011

En dag som lärare 16/11-11

Trött,
är ordet för dagen. Morgonen började som vanligt med lektion. Bra lektion med tabeller och diagram. En lektion som jag faktiskt hunnit planera och förbereda väl, med både skriftliga som praktiska inslag. Dessutom hade jag hunnit förbereda ett litet intro på E-plusskärmen! Händer inte ofta.... Riktigt kul!

Rastvakt

Samma lektion igen med en annan klass. Återigen djup, kvalitet, variation. Som det ska va.

Lunch

Rast

Samma lektion en tredje gång, med den tredje klassen. Trots likheten i det planerade upplägget blir utgången lite olika pga olika grupper.

Slut på lektioner
Direkt 2 på varandra följande utvecklingssamtal á 40 min. Sen hemåt. kl är 16.30. Hmm, ingen planeringstid idag...igen...

Gårdagen var ryslig:
8.15 - 14.00 undervisning (tyvärr pga Björklundskt administrationstryck, ej så tillfredställande planerade). 30 min rast.
14.00 - 14.30 möte med personal på skolan.
14.30 - 15.30 A-lagsmöte
15.30 - 17.00 Utvecklingssamtal.....

Undra varför Jan Björklund vill ha skriftliga omdömen?

Imorgon får jag lite tid att planera underbara lektioner. Ska suga på den karamellen....

Allt börjar med en pigg lärare...

//Daniel Midstam

3 kommentarer:

  1. Hej Daniel,

    Intressant att få inblick på hur det fungerar på riktigt. Alarmerande beskrivning vilka förutsättningar vi gett lärarna att ge en bra start till "nästa generations" skattebetalare.

    Rimligtvis borde lärare jobba med att lära ut. Allt som ej höjer kunskapen hos eleverna (men som ändå behövs) bör utföras av andra för att frigöra tid för läraren.

    Verkar som skola, polis, sjukvård, omsorg håller på att effektivisera sönder sig själv där vi glömt bort syftet, målet och "kunden" (eleven, patienten, den gamle, den som behöver hjälp, brottsoffret osv) där vi glömt kvalitén - Ej ok!

    Frågor:
    Av 100% av din tid, hur mycket läggs på "rätt" saker anser du?

    Vad, av det du gör, skulle kunna utföras av annan personal?

    Vad skulle det innebära om det gick att genomföra i praktiken för skolan i Sverige tror du?

    Hälsningar

    Roger

    PS. Håller med om lönen också...

    SvaraRadera
  2. Hej Roger!
    Tack för visat intresse.
    Generellt sett jobbar lärare 45-timmarsveckor (därav lediga på lov osv). Tiden är uppdelad i undervisningstimmar, arbetsplatsförlagd tid och förtroendetid.
    Undervisningstimmarna ligger oftast runt 18 timmar/veckan, och är inbakad i den arbetsplatsförlagda arbetstiden, då du ska befinna dig på arbetsplatsen. Den kan variera men ligger kanske mellan 35-40 timmar. Oftast lokalt reglerad. Ovrig tid är förtroendetid som läararen själv förfogar över. Föreläsningar, fortbildning, visst efterarbete etc. Så säg ca 35-40 % undervisningstid, som ju är rätt. Utöver det, lägg till en ca 10 % övriga rätt saker. Sånt räknar jag som konstruktion och planering av lektioner samt efterarbete. Viss elevkontakt. Överlägset viktigast.
    All forskning runt elevers lärande pekar på samma faktorer. Skickliga och engagerade lärare är den enskilt viktigaste faktorn för bra lärande. Att konstruera och planera bra lektioner med variation för elevers olika behov tar mycket tid.

    Saker som att registrera frånvaro, ringa föräldrar som glömt registrera frånvaro, verifiera försäkringskassans jobb, skriva rapporter, attestera fakturor, sköta viss ekonomi, ordna med myndigheters föräldraenkäter, möten för att hjälpa myndigheter är exempel på saker som exempelvis administrativ personal skulle kunna ta hand om. Personal som dock plockas bort mer och mer.
    Många saker kan dessutom tas bort, enligt mig. Skriftliga omdömen är exempel på ett enormt överjobb.

    Genom att sålla bort onödigt administrativt samt politiska populistiska beslut som obligatoriska skriftliga omdömen i dagens form frigör man mycket tid. Tid som kan ägnas åt eleverna.

    Genom att exempelvis anställa administrativ personal som tar hand om administration samt exempelvis fler specialpedagoger att styra upp de allt fler eleverna med behov av särskilt stöd, kan man göra mycket.
    Se också till att rätt personal jobbar med ämnen de har kunskaper och intresse av. Höj lönerna! Det kommer generera bättre lärare, högre kvalitet på undervisningen, då lärare får mer tid (och resurser) att göra bra och innehållsrika lektioner. Tro mig, att skapa en bra och varierad lektion tar massor av tid!

    Må väl!

    //Daniel Midstam

    SvaraRadera
  3. Ett kommunalt back-office som sköter admi för skolorna...gärna i kommunal regi...hmmm

    SvaraRadera